Met een dynamisch contract kan je slim laden. De stroomprijs op de stroombeurs (EPEX) verandert elk uur en door je auto automatisch op te laden op de goedkope uren kun je veel besparen. Die “slim laden” dienst wordt door sommige energieleveranciers of app-ontwikkelaars al aangeboden in Nederland.
Frank doet het alleen groener, goedkoper en nog slimmer.
Naast de EPEX-markt kun je namelijk op nog twee markten voordelen behalen, de onbalansmarkt en de congestiemarkt. Via deze markten proberen de landelijke en de regionale netbeheerders hun stroomnet in balans te houden. Dat doen ze door de leveranciers te belonen die daaraan meehelpen. En dat is belangrijk om te doen omdat we met meer balans op het net, ook meer ruimte en dus een snellere energietransitie krijgen.
Een extra argument is dat de beloningen die worden gegeven soms hoger zijn dan op de EPEX-markt. En daar laten we onze klanten van profiteren.
Wij hebben naar aanleiding hiervan de algoritmes van onze virtual power plant, die de vloot van elektrische auto’s van onze klanten aanstuurt, herschreven. In onze laadprogramma’s houden we vanaf deze maand rekening met tekorten en overschotten op het landelijke net en zullen we in de toekomst, zodra de regionale netbeheerders het verhelpen van congestieproblemen belonen, ook daar rekening mee houden.
Wat betekent dat voor onze klant die zijn elektrische auto slim laadt?
Die is hier alleen maar bij gebaat. Ook economisch. Want onze algoritmes zoeken een economisch optimum: we wijken pas af van ons laadschema als ingrijpen op de onbalans- of congestiemarkt meer oplevert.
Dat leggen we hieronder uit.
De domme lader
Onderstaande EV-rijder komt om 17 uur thuis en plugt zijn auto in z’n laadpaal. Hij heeft geen “slim laden” dienst geactiveerd en de auto zal daarom direct starten met laden. Hierdoor is hij duurder uit, want rond die periode zijn de uurprijzen (EPEX) vaak hoog. Dit is duidelijk geen slimme lader.
![](https://eeo-laadpalen.nl/wp-content/uploads/2023/10/frank-energie-eeo-laadpalen-1.jpg)